• Priscilla van Rijn

bewegen

Dat bewegen en sporten goed voor je is, dat weten we allemaal. Toch kan het een hele uitdaging zijn om dagelijks voldoende lichaamsbeweging te krijgen.

Hoeveel moet je eigenlijk bewegen om gezond te blijven? En hoe zorg je ervoor dat je voldoende beweegt?


SPORT IS BEWEGING, MAAR BEWEGING HOEFT GEEN SPORT TE ZIJN

Bij bewegen gaat het om alle fysieke activiteit, waarbij iemand zich verplaatst. Dit kan dus bijvoorbeeld een wandeling zijn, huishoudelijke taken uitvoeren, traplopen, fietsen, etc. Je kan dus toch voldoende lichaamsbeweging krijgen, zonder dat je een sport beoefent.


BEWEEGRICHTLIJNEN

De beweegrichtlijnen worden aan de hand van wetenschappelijke onderzoeken opgesteld door de Gezondheidsraad. Zij adviseren het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Voor volwassenen zijn de beweegrichtlijnen als volgt:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.

  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over meerdere dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft meer gezondheidsvoordeel.

  • Doe minimaal twee keer per week spier- en botversterkende oefeningen. Voor ouderen in combinatie met balansoefeningen.

  • Voorkom veel stilzitten.


WAAROM JE MEER WILT BEWEGEN

Veel en langdurig stilzitten lijkt negatieve gezondheidseffecten te hebben en deze worden minder als je meer beweegt.

Naast dat bewegen dus echt gezond voor je is, levert het ook positieve ervaringen op zoals:

  • Je krijgt er energie van

  • Het zorgt voor ontspanning

  • Het maakt je hoofd leeg

  • Het kan een sociaal aspect hebben

  • Het geeft zelfvertrouwen

  • Je kan er plezier uit halen

PRAKTISCHE TIPS OM MEER TE BEWEGEN

  • Plan het in. Zet het net als je andere afspraken in je agenda en houd je er dan ook aan.

  • Gebruik een stappenteller. Voor een half uur beweging zijn ongeveer 8000 stappen nodig.

  • Zoek naar een activiteit die je leuk vindt. Een activiteit waar je plezier uithaalt kost je minder moeite om te doen.

  • Maak een productief moment extra productief. Combineer een wandeling met dat ene telefoontje die je nog moet plegen, luister naar een podcast of laat je hond extra lang uit.

  • Ga lopend of met de fiets. Naar de supermarkt, stad, vrienden, etc. Laat de auto een keer staan.

  • Sta eerder op en begin de dag met een wandeling. Ga wandelen zodra je uit bed stapt. Zo begin je de dag al lekker actief.

  • Haal koffie of thee voor je collega’s. Probeer onder werktijd extra te lopen door bijvoorbeeld koffie of thee te halen, papieren te printen of door zelf naar bijvoorbeeld het magazijn te lopen.

  • Parkeer je auto verder of stap een halte eerder uit. Ook hierdoor maak je weer extra kilometers.

  • Pak de trap in plaats van de lift. Het kan echt een gewoonte zijn om de lift te pakken, terwijl de trap weer zorgt voor extra beweging.

  • Geniet van beweging. Genieten van beweging is misschien nog wel het belangrijkste. Kies een mooie route om te wandelen of te fietsen. Zet mooie muziek op of zorg voor leuk gezelschap. Koppel beweging aan een leuke bezigheid, zodat je niet het idee hebt dat je aan het bewegen bent.


58 weergaven